Kurv, sokker og vinterbilder


Lappeklipp har laget en flott beskrivelse for denne fine kurven. Nå er kurven min ferdig sydd. Jeg fulgte stort sett beskrivelsen, men brukte to lag vatt for å stive opp kurven. Første lag var bordvatt som jeg quiltet fast på ytterstoffet, andre lag var vatt med strykeside som ble strøket fast på det første vatt-laget.

Jeg klipte alle deler større enn oppgitt, quiltet dem og skar dem til etterpå. Her ser du de ferdig quiltede delene før sammensying (bortsett fra hanken). Strimmelen som utgjør siden på kurven, klipte jeg bredere, nemlig 9,5 cm (istedenfor 7).



Kantbåndet er fra Stoff og Stil. Det er litt smalere enn det Lappeklipp bruker, og da må man tilpasse avstanden til kanten når man nåler båndet fast på stoffet.

Jeg valgte et blomstrete forstoff. Hanken er festet med knapper både på inn- og utsiden, innerknappen skimter du her.

Jeg tenker at kurven passer perfekt til sokkeprosjekter (med rundpinner), som strikkekurv :)


A propos sokkeprosjekt: Jeg ble akkurat ferdig med Frk.Badegakks sokker "Iben". Passer perfekt! Mer om sokkene på min Ravelryside.


 Og slik så det ut på fjellet i går. Det var tåkete, med noen solgløtt her og der.


Det er vakkert med nysnø!


Lappeklipp hat eine gute Beschreibung Beschreibung für diesen hübschen Korb gemacht, auf Schwedisch mit vielen Bildern. Mein Korb ist jetzt fertig. Ich habe zwei Schichten Watte genommen, erst eine Schicht mit dem Aussenstoff zusammengequiltet und danach eine Schicht Watte mit Klebeseite auf die erste Watteschicht gebügelt. Das macht den Korb etwas steifer. 

Die Teile habe ich alle grösser als angegeben zugeschnitten, gequiltet und danach erst auf Mass zugeschnitten. Den Streifen für die Seitenwand habe ich etwas breiter zugeschnitten, 9,5 cm (statt 7). Dadurch wird der Korb ein wenig höher. Ich denke, er passt gut zum Aufbewahren von Sockenprojekten - als Strikkkorb!

A propos Sockenprojekt: Ich bin gerade fertig mit Frk.Badegakks Socken "Iben". Mehr über die Socken auf meiner Ravelryseite.

Und zuletzt ein paar Winterbilder aus den Bergen, mit Neuschnee.

Kommentarer

  1. Så mye fint du viser, både kurv, sokker og vinterbilder. Kan tenke meg det ligger mye arbeide bak den forseggjorte kurven.

    SvarSlett
  2. So fleißig und akkurat gearbeitet! Hut ab!!
    Dazu noch die grandiosen Winterbilder - ich liebe Winter, wenn ich nicht selbst drin stecke ;-)
    Mit vielen Grüßen,
    Karin

    SvarSlett
  3. Så stilig korg!
    Og herlige sokkar.

    Vinter kan virkelig vere vakkert!

    Vonar siste veka i januar vert fin :-)

    SvarSlett
  4. Hvor er det da en lækker kurv!
    Og smukke strømper. Du er bare så dygtig.

    SvarSlett
  5. Det var ei praktisk og kjempefin strikkekorg :) Men eg vil tru det er mykje arbeid å sy den. Og fine lestar som passa godt. Ha ein fin dag.

    SvarSlett
  6. Din korg blev SUPERFIN, med alldeles underbara tyger och de tvär-randiga kantbanden ger en proffsig look. Jag är så glad att du ville pröva sy den och med så fantastiskt resultat dessutom !!!!! VAO !!!!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig at du liker kurven min! Og tusen takk for mønsteret og den gode beskrivelsen!

      Slett
  7. SÅ stilig kurv! Perfekt til små håndarbeidsprosjekter ser det ut som :D Tøffe sokker du har strikket :)

    SvarSlett
  8. For en lekker kurv. Aldeles nydelig. Lekre sokker.
    Klem

    SvarSlett
  9. Fine hobbyprosjekt!
    Korga gjer seg nok godt til sokkar på rundpinne, og eg syntes det var smart å laga kanten høgare.
    Eg kan ikkje anna enn å beundra vinterbileta dine... Her kjem det lite snø, og skulle det koma noko, så kjem det oftast med ein snøstorm...
    Siri

    SvarSlett
  10. Det var et nydelig stykke arbeid! Så forseggjort og fint du har sydd!

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar!
Noen ganger kan det ta litt tid før kommentaren din vises, for kommentarmoderering er aktivert for eldre innlegg.
Jeg gleder meg til å høre fra deg :)

Populære innlegg