Fargeeksperiment


Etter å ha sett et inspirerende Craftsy-kurs av Joen Wolfrom ("Color Play for quilters"), fikk jeg lyst til å eksperimentere mer med farger. Jeg prøvde å finne så rene mange farger som mulig i stofflageret mitt, og sette dem sammen med hver sin komplementærfarge etter fargesirkelen. Det var ikke lett å finne helt rene farger! Mange av fargene i stoffene er blandet med svart og/eller hvit, og dermed ikke helt rene. Men jeg fant noen som kom så nær som mulig. Jeg laget 12 enkle blokker a 5 1/2'' x 5 1/2''  og satte dem sammen til en liten løper. Toppen er ferdig, og nå gjenstår bare quiltingen!

Interessant er å se fargeforløpet. Nedenfor ser du utgangspunktet. I midten av kvadratene går det fra grønt (øverst til venstre) videre til gult, oransje, rødt og til sist magenta. Så går det motsatt vei i kvadratenes rammer: Fra grønt (nederst til høyre) videre til turkis og blått, rødfiolett og lilla til slutt.

I løperen øverst er rekkefølgen snudd litt om, slik at det skal gi bedre variasjon og balanse. Det er morsomt og avslappende å eksperimentere med disse helt enkle blokkene!


Deutsch: Ein Farbenexperiment mit Komplementärfarben. Dies wird ein Läufer!

Kommentarer

  1. Artig prosjekt! Ser at blokkene syes hver sin vei etter hvert som du syr. Det var smart :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Det er praktisk å sy blokkene sammen slik, både pga av utseende, og fordi det blir best i forhold til hvordan sømmene møtes ;)

      Slett
  2. Ah! For noen fantastiske farger!

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjempeflott! Jeg har sydd et veggteppe med et slikt mønster i forskjellige silkestoff... må se om jeg finner den.. Happy Quilting!

      Slett
    2. Takk! Ja, det er en anvendelig blokk :)

      Slett
  3. Farger er så gøy! Og dette ble så grafisk lekkert! En gladløper som fikk meg til å smile :) Takk for inspirasjonen - igjen - min venn <3

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk skal du ha :) Dette er en gladløper, helt enig :D
      Klem

      Slett

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar!
Noen ganger kan det ta litt tid før kommentaren din vises, for kommentarmoderering er aktivert for eldre innlegg.
Jeg gleder meg til å høre fra deg :)

Populære innlegg