Spennende teknikk: Doubleface-hekling


Jeg holder på med en ny hekleteknikk som jeg fant jeg i en tysk bok, "Doublefacehäkeln" av Herbert Justen. Det er veldig artig, for du kan hekle begge sidene helt forskjellig. Jeg begynte med en gryteklut etter mønster fra boken, men tegnet fort min egen variant (som jeg forandrer underveis...).

På bildet nedenfor ser du baksiden (øverst), og så framsiden. På framsiden ser du hvordan baksiden titter litt utover den øverste kanten.


På nettet finnes det forklaringer på en lignende teknikk, men der brukes det fastmasker, og arbeidet er ensfarget. Denne teknikken kaller seg "Helena's Potholder Stitch" eller "Single Crochet Thermal Stitch". Forklaringer med bilder finner du her, og en video her. Jeg synes at det går litt vel sakte med fastmaskene, for du hekler alltid to rader for hver rad - først framsideraden, og så baksideraden. Derfor liker jeg veldig godt eksemplene i den tyske boken som stort sett bruker staver og stavkombinasjoner. Da går det litt raskere. Uansett er dette et arbeid for den som vil kose seg med rolig og meditativ hekling :) Jeg tar litt om gangen, da går det veldig bra.

Så langt har jeg ikke sett lignende på engelsk. I den tyske boken er det en god del bilder, men man bør helst kunne litt tysk for å forstå beskrivelsene.

Det eksisterer også en annen doubleface-teknikk innen hekling som jeg har lyst til å prøve en eller annen gang. På engelsk betegnes den som bl.a. "Interlocking Filet Stitch" og "Intermeshing Crochet". Eksempler på hvordan det kan se ut, finner du på Sylvia Cosh og James Walters sin nettside. På sin side "Workshop" har de lagt ut forklaringer på hvordan teknikken utføres, se PDF nr. 18 og 19. En annen god forklaring med bilder ligger her. Og til sist, et større prosjekt er beskrevet hos Megan Mills. Hun har forresten også noen hekle- og strikketips som er verdt å sjekke :)

Kommentarer

  1. Hej Sylke, Nu gjorde du min dag! Åhh vad glad jag blir över nya utmaningar när det gäller virkning! Hjippie!!
    Jag har också sett denna teknik innan, men då i fasta maskor och enbart enfärgat, detta är ju mycket finare och roligare att göra.
    TUSEN TACK för att du tipsade om alla bra sidor!

    Kram en jente med et stort smil på ansiktet hennes!
    Susanne

    Susanne

    SvarSlett
  2. Det så spennende ut :)
    Takk for hyggelige kommentarer hos meg - ønsker deg og dine godt nyttår :) Måtte dette bli et veldig godt år , Sylke . Vi fortjener det syns jeg .
    Klem

    SvarSlett
  3. Godt nyttår!
    Oj, dette så tidkrevende ut! Men så blir det fint da :) Må være en perfekt teknikk til grytekluter. Det er spennende å prøve noe nytt noen ganger :)

    SvarSlett
  4. En spennende teknikk, ser det ut til. Heldige du som er flerspråklig;) Jeg har ennå ikke begitt meg ut i det engelske strikke- eller heklespråket man finner på Ravelry, men dukker det opp en veldig interessant oppskrift skal jeg ta meg bryet. Enn så lenge finnes der nok av norske oppskrifter å boltre seg i, heldigvis.
    Her i huset går det i maling.... Litt hver dag, så går ting sakte, men sikkert, fremover. Har jo god tid (eller det vil si, er begynt på jobb etter ferien, så jeg har egentlig IKKE god tid, men planen er å sette av en time hver dag til maling, det er bare kos).
    Ha en riktig god kveld, Sylke!

    SvarSlett
  5. Så spennande..
    du er flink!

    Nyttårs klem :-)

    SvarSlett
  6. Oj vad roligt med nye utmaninger. Kan tenke meg du blir stolt som ett barn :-) Det ser riktig fint og spennende ut.
    Og takk for din fine kommentar hos meg. Blir alltid så glad når du "titter in"

    SvarSlett
  7. Så morsomt og fint! Alltid mange gode hekletips å få hos deg:-)

    SvarSlett
  8. Dette så spennende men også ganske utfordrende ut! Nye teknikker er morsomt, og jeg håper å lære litt nytt i løpet av året!

    SvarSlett
  9. Dette var spennende, så flink du er.
    Klem Mio

    SvarSlett
  10. Dette så både fint og spennende ut. Morsomt å finne nye oppskrifter. Nå er jeg ingen hekler, men det der med "meditativ hekling" falt jeg for. :) Ikke det at jeg skal prøve altså. Det er altfor innviklet for meg. Synes det så ut som tippekuponger bak der med HHB (hjemme-hjemme-borte).
    Regner med at det var oppskriften. :)

    Kos deg.

    SvarSlett
  11. Jeg glemte å si at jeg likte den nye headingen din. Det var så en fikk lyst til å komme seg ut på tur. :)

    SvarSlett
  12. Hei og godt nytt år :)
    Dette var en ny måte å hekle på. Spennende å få forskjellig mønster på hver av sidene.

    SvarSlett
  13. Dette ser virkelig spennende ut, men foreløpig blir det bare noen enkle strikkeprosjekter herfra. Skal følge opp med litt innen hekling også, men perlene vil fortsatt være den viktigste delen av mine syslerier.

    Takk for at du deler all informasjon om prosjektene dine.

    Klem

    SvarSlett
  14. Ser ut som en veldig artoig teknikk. Den må jeg prøve...
    Godt nytt år til deg Sylke!
    Klem fra Igi

    SvarSlett
  15. Det så morsomt ut, kjekt å oppdage nye teknikker. Jeg er nok for utålmodig til slikt, så jeg nøyer meg med å beundre det andre lager. ;o)

    Kjekt å lese at dere har hatt en hyggelig nyttårsfeiring med mye moro. Mange god ønsker for 2011!

    SvarSlett
  16. Ja detta såg intressant ut, det måste även jag prova så fort som möjligt!

    SvarSlett
  17. SÅ lekkert - det var virkelig en morsom hekleteknikk, men jeg forstår godt at du foretrekker "stav-versjonen" :))
    Headeren din er meditativ og skjønn - men vet du - selv med ny header kjenner jeg meg liksom så godt igjen her inne, bildene og teksten er deg - det er så helhetlig og vakkert!!
    Ønsker deg en vidunderlig trettendedag jul Sylke:))
    varm klem fra Lokki

    SvarSlett
  18. Oj, dette så spennede med ganske tidkrevende. Har aldri sett det tidligere, spenneden å se noe nytt!

    Ønsker deg en fin kveld!

    klem

    SvarSlett
  19. Hallo min venn - vet du den skyggelagte fanesaken, spør du meg så spør jeg deg. Jeg tror rett og slett det ble et resultat av den malen jeg har...
    Noen ganger får en skygge der en ikke vil ha det, mens andre ganger....er det ikke moro :))
    ha en herlig kveld :))
    Klem Lokki

    SvarSlett
  20. Hei sylke!
    Dette fikk jeg lyst til å prøve! Det må jo bli veldig tykt og fint, og egner seg sikkert veldig godt til slikt som grytekluter! Her har det gått i julekuler og Arne & Carlos gutteluer (den 4 på gang!) i det siste, men snart er jeg klar for nye ting!

    Håper det går fint med deg, og at du har en flott nytt år i vente!

    Klem Cathrine :-)

    SvarSlett
  21. Dette ser ut som en spennende teknikk!

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar!
Noen ganger kan det ta litt tid før kommentaren din vises, for kommentarmoderering er aktivert for eldre innlegg.
Jeg gleder meg til å høre fra deg :)

Populære innlegg