Hekling på engelsk

Her er en liten sammenligning mellom heklebetegnelsene i Norge, Amerika og England. Utfordringen når man hekler etter engelske oppskrifter, er at man må vite om mønsteret er fra England eller Amerika, fordi betegnelsene er forskjellige. Jeg har laget en oversikt for å illustrere dette (om du vil ha bildet større, kan du klikke på det).


På bildet har jeg brukt forkortelser (se forklaringer nedenfor). Som du ser, er betegnelsene for kjm (sl st) og lm (ch) like i Amerika og England. Men så begynner forskjellene:

I Amerika brukes det single chain (sc) for fastmaske (fm), og så regner man oppover derfra. Husker du det, er det nokså greit. Jeg har derfor farget fm og sc blått - som en slags huskeregel.

I England finnes ikke uttrykket single chain. Her heter fastmasken double crochet (dc).
Jeg synes det er lett å huske rekkefølgen når jeg tenker på at stav (st) er det samme som treble crochet (tr). Da blir dobbeltstav (dst) = double treble crochet (dtr), og  tredobbeltstav (tredst) = triple treble crochet (ttr).
Jeg har derfor merket st og tr med rødt.


Her er en enkel oversikt over de viktigste maskene på norsk, amerikansk og engelsk:

Norge:
kjm – kjedemaske
lm  – luftmaske
fm – fastmaske
hst – halvstav
st – stav
dst – dobbeltstav (Dbst hos noen)
tredst – tredobbeltstav

Amerika:
sl st – slip stitch = kjedemaske
ch – chain stitch = luftmaske
sc – single crochet = fastmaske
hdc – half double crochet = halvstav
dc – double crochet = stav
tr – treble crochet = dobbeltstav
dtr – double treble crochet = tredobbeltstav

England:
sl st – slip stitch = kjedemaske
ch – chain stitch = luftmaske
dc – double crochet = fastmaske
htr – half treble crochet = halvstav
tr – treble crochet = stav
dtr – double treble crochet = dobbeltstav
ttr – triple treble crochet = tredobbeltstav

Og hva gjør du om du ikke vet hvor mønsteret kommer fra? Da er det bare å studere bildene av det ferdige verket for å vite om fastmasken blir betegnet som sc eller dc...

Det beste er å begynne med et enkelt mønster, etter hvert venner du deg til de forskjellige uttrykkene.

Flere henvisninger til linker som kan hjelpe finner du i dette innlegget og i heklelinkene på sidemenyen.

Jeg har også oppdatert innlegget om hekling i spiral med flere bilder og tips.

Kommentarer

  1. Tusen takk for denne flotte oversikten, og forklaringene! Supert! Jeg visste ikke at det var forskjell på England og USA sine betegnelser, så det var nyttig å vite om! Oversikten skal prines ut promte!!!

    Jeg har kjøpt meg noen tyske hekle magasiner, og har lært meg å hekle etter symboler, og disse regner jeg med er like over hele verden.

    Igjen takk, og ha en fin dag!

    Klem Cathrine :-)

    SvarSlett
  2. Som om det ikke er vanskelig nok fra før .. *sukk*

    Tusen takk for oppklaring :o)

    Ha en super tirsdag - klemmer!

    SvarSlett
  3. Tusen takk! Så flott at du har greie på dette også,
    og at du deler det med oss ❥❥❥
    Jeg er veldig imponert over allsidigheten din!
    Og apropos det, for en nydelig header du har laget.
    Du tar noen helt nydelige naturfoto!!
    Ønsker deg en srålende dag kjære venn!
    Klem Lokki

    SvarSlett
  4. Dette er sikkert veldig nyttig info for de som har utenlandske oppskrifter, men jeg liker bedre å bake, som du sikkert vet...
    Takk for koselige kommentarer hos meg.
    Her snør det idag, laver ned med hvit, vakker sne.
    Ha en fin uke!

    Klem Lenemora

    SvarSlett
  5. Takk skal du ha! Det der kan nok komme til nytte en vakker dag:-) Flott at det er noen som gjør det litt enklere for oss andre!

    Klem

    SvarSlett
  6. For ei flott oversikt du har laga! KJempesmart! Takk for at du har tatt deg tid til det, og ha ei god veke :)

    SvarSlett
  7. Du er ganske enkelt helt utrolig.

    Det arbeidet du legger ned i forklaringer, bilder og annet kvalifiserer til en gullmedalje. Det blir betegnelsen nå i disse OL-tider.

    Ha en kjempefin kveld.

    Astrid

    SvarSlett
  8. Så ryddig og fin oversikt, veldig smart og takk for at du deler! Kjempefin lue under også som jeg ikke har fått kommentert. Nydelig farge på garnet. Ha en fortsatt fin dag! :)

    SvarSlett
  9. Takk skal du ha for oversikten. Jeg har et par spørsmål til deg så hvis du har tid så var det flott om du tok kontakt. livmf@start.no
    God påske!

    SvarSlett
  10. Tusen takk for flott oversikt! Har forsøkt meg på en oppskrift som viser seg å være amerikansk. Etterhvert begynte jeg å lure på om bildene var fra en annen oppskrift enn det som sto i teksten 😂. Nå vet jeg hvorfor.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for hyggelig kommentar! Så flott at oversikten min var til hjelp :)

      Slett

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar!
Noen ganger kan det ta litt tid før kommentaren din vises, for kommentarmoderering er aktivert for eldre innlegg.
Jeg gleder meg til å høre fra deg :)

Populære innlegg