Heklet engel - lagt ut på nytt - noe til jul?




Det var en leser som etterlyste engelene mine. 
Et tips til deg, hvis du leter etter noe: Gå til søkefeltet øverst på siden og skriv inn søkeordet, for eksempel "engel". Da kommer det opp noen sider opp (slik som denne).
Men denne gangen publiserer jeg altså originalinnlegget - en gang til :)
Ellers har bloggen min pause. Jeg har dessverre ikke tid til å vedlikeholde den. Sidene lar jeg ligge her, slik at mønstrene ikke forsvinner.
God fornøyelse!

Her er det gamle innlegget:

Her er mønsteret til de heklede englene mine.
Mønsteret er til privat bruk. Dersom du legger ut bilder av din ferdige engel på nettet, vennligst link til bloggen min, og oppgi at jeg har laget mønsteret. Ønsker du å selge englene, er det bare å ta kontakt med meg via bloggen min.
© Sylke Feldhusen, http://lysstreif.blogspot.com/

Du trenger:
- Garnrester og heklenål som passer (jeg har brukt Superwash-ullgarn fra Europris)
- En gammel knapp til hodet (eller noe annet som en treknapp, makramétråd m.m.)
- En liten metallring til glorie (eller metalltråd du former til en ring)
- Perler til pynt

Forkortelser:
M – Maske
Kantm - Kantmaske
Lm – Luftmaske
Kjm - Kjedemaske
Fm – Fastmaske
Hst – Halvstav
St – Stav

Du hekler først en mini-gryteklut, så fortsetter du på baksiden med vingene (først venstre, så høyre).

Kropp:
Den 1.m i raden erstattes alltid av en luftmaske. Hekle i bakre maskeledd.

Start med 4 Lm.
Rad 1: Hekle 3 fm i 3.m fra nålen, 1 fm i neste m. Snu.
Rad 2: 2 fm, 3 fm i midtm, 2 fm.
Rad 3 -10: Maskeantallet før og etter midtm økes med 1+1 i hver rad. Siste raden har 10 m, 3 fm i midtm, og 10 fm. Snu. Hekle picotkant som følgende:

Picotkant:
1 Lm, 1 kjm i 2. m, *3 lm, kjm i 1.lm, kjm i de neste 2 fm.* Gjenta.
Picoten midt foran (nederste spiss): for at picoten skal komme midt på, hekler du den 1.kjm etter picoten i samme m som før picoten. Så hekler du videre som før til enden av raden.

Sammenhekling av de 2 nederste radene bak:
Brett sidekantene mot hverandre til en trekant (rettsiden opp).



Hekle 1 lm, 1 kjm i kantmasken på den bakre delen, 1 Lm, 1 kjm i kantmasken på delen foran, 1 lm, 1 kjm igjen i bakre kantm. Bare de 2 nederste radene (pluss picotkanten) hekles sammen. (Det blir en slags sammenhekling i sikksakk.)
Ikke kutt tråden, men fortsett med venstre vinge.



Venstre vinge:
Fortsett med delen som ligger opp (mot deg). Hekle 1 m i hver kantm i hver rad.
Rad 1: Fm i de 2 følgende kantm (rad 3-4 nedenfra), 1 hst, 2 st i neste kantm, 3 st i neste kantm, 1 fm i neste kantm, 1 fm (= i alt 10 m). Du har nå kommet opp til 9.rad nedenfra (= 2.rad ovenfra) Snu.



Rad 2: Fra nå av hekler du videre i bakre maskeledd. 1 lm som erstatning for 1.m, 1 fm, 2 fm i de 2 følgende m (=4 m), 6 fm (fram til ”sømmen”), 2 Lm. Snu.
Rad 3: Fm i den 2. av lm, 6 fm, 2 fm i neste m, 1 fm i neste m, 2 fm i neste m, fm i de neste 2 m, 1 kjm øverst i midten (”hals”).
Rad 4: 1 lm som erstatning for 1.m, hopp over kjm fra forrige rad, 3 fm, 2 fm i de 2 følgende m (=4 m), 10 fm, 2 lm, snu.
Rad 5: Fm i den 2. av lm, 10 fm, 2 fm i neste m, 1 fm, 2 fm i neste m, 1 fm, 2 fm i neste m, 2 fm, 1 kjm øverst i midten (”hals”). Ikke kutt tråden, men fortsett videre med høyre vinge (nedover).

Høyre vinge:
Rad 1: fm i de 2 første kantm (regnet fra 2. rad ovenfra), 3 st i neste kantm, 2 st i neste kantm, 1 hst, fm i de 2 siste radene (i deres kantm), 2 lm. Snu.
Rad 2: Fra nå av hekler du videre i bakre maskeledd. Fm i den 2. av lm, 6 fm, 2 fm i de 2 følgende m (=4m), 1 fm, 1 kjm. Snu.
Rad 3: 1 lm som erstatning for 1.m, hopp over kjm fra forrige rad, fm i de neste 2 m, 2 fm i neste m, 1 fm i neste m, 2 fm i neste m, 8 fm, 2 lm. Snu.
Rad 4: Fm i den 2. av lm, 10 fm, 2 fm i de 2 følgende m (=4m), 3 fm, 1 kjm, 1 kjm øverst i midten (hals). Snu.
Rad 5: 1 lm, hopp over kjm fra forrige rad, fm i de 2 første m, 2 fm i neste m, 1 fm, 2 fm i neste m, 1 fm, 2 fm i neste m, 12 fm. Hekle evtl. 1 kjm ytterst i vingespissen for formens skyld. Vurder selv hvordan det blir best.
Kutt tråden og fest den.




Hode:Sy på knapp (hode) og metallring (glorie). Alternativer: På den røde engelen brukte jeg makramétråd, heklet noen lm og samlet det hele med en knute under, så ble det hele sydd fast med sytråd. Du kan også bruke en tre- eller glassperle.

Pynt:
Pynt med perler eller hva du ellers har for hånden.

Oppheng:Fest en tråd til oppheng i metallringen.

Jeg gleder meg til å se englene dere hekler!

Kommentarer

Populære innlegg