Hekling - noen betegnelser


Etter å ha skrevet noen mønstre selv, har jeg sett litt mer nøye på begrep og forkortelser som er brukt både hos meg og andre. Det er ikke helt likt i de forskjellige bøkene og oppskrifter, fordi hver "mønsterforfatter" har sine måter å uttrykke seg på.

Dette er listen over hekleuttrykk og forkortelser brukt i mine mønstre. De følger stort sett det som står i norske heklebøker, med noen små avvik:

Jeg bruker forkortelsen Rd for rad/ rader (de fleste skriver hele ordet):
Rd – rad(er)

...og Rnd istedenfor omgang (som heklebøkene bruker):
Rnd – runde(r) = omgang
Men jeg ser at det er flere på nettet som i likhet med meg bruker betegnelsen "runder". Man blir særlig vant til det når man hekler etter engelske (= "round") eller tyske (= "Runde") oppskrifter.

Ellers er begrepene jeg bruker, nokså lik de andre jeg har sett. Men ikke alle heklebøker bruker de samme forkortelsene. Jeg kommenterer dette nedenfor der det er aktuelt. Det er også noen linker til noen av maskene og hvordan de hekles.


Her er flere forkortelser:

M – maske(r)

Kantm – kantmaske

Lm – luftmaske

Opplegg med staver: Begynn med to luftmasker, hekle en stav i 2. luftmaske fra nålen og fortsett slik jeg har beskrevet det både med tekst og bilder i sokkemønsteret mitt her (s.4).

Lmb – luftmaskebue

Kjm – kjedemaske (i en av de norske bøkene jeg har, er forkortelsen for kjedemaske "km", mens "km" betyr krepsmasker hos andre)

Fm – fastmaske

St – stav

Dst – dobbeltstav (Dbst hos noen)

Tredst – Tredobbeltstav 

Kryss-st – kryss-staver. Det finnes flere varianter. Jeg har brukt den enkle: mønsteret dannes av grupper bestående av 2 staver som krysser hverandre. Dette gjør også at heklearbeidet trekker seg litt sammen, derfor passer det ekstra godt til skaftet på sokkene.
Slik hekler du: hopp over 1. maske, hekle en stav i 2. maske. Gå tilbake til 1. maske og hekle en stav til. Forklaring med bilder finner du i sokkemønsteret mitt her (på side 5/6).
I gamle heklebøker er det en annen variant kryss-staver som er forklart, og som gir et åpent mønster som ser litt annerledes ut. 

Beg – begynnelse/ begynn

Sm = sammen (= felling)

Kast på nålen: kast garnet omkring heklenålen. Jeg ser at jeg i et tilfelle har kalt det for "omslag" ved beskrivelsen av et bilde i sokkemønsteret mitt. Tror likevel det er forståelig.


Kjært barn har mange navn...
Nå skal jeg gå litt inn på hvor forskjellige enkelte betegnelser i heklebøkene kan være, særlig ved spesialmasker.

Et godt eksempel er relieffstaver. Det er en opphøyd maske som gir en tredimensjonal effekt. Den kan hekles foran eller bak rundt masken.

I heklebøkene kalles relieffstaver foran bl.a. "Relieffstav på retten" (RstR) eller "Opphøyd forsidestav" eller "Opphøyd stav foran" (opstf).
Relieffstaver bak kan hete "Relieffstav på vrangen" (RstV) eller "Opphøyd baksidestav" eller "Opphøyd stav bak" (opstb). Forvirrende? Ikke gi opp! Det lureste er å lese forkortelser og beskrivelser av spesialmasker i oppskriften før du hekler. Da unngår du en del misforståelser...

Drops design har gode forklaringer på sine sider:
Hekleskole med bilder
Forklaringer med video (både strikking og hekling)
Ordlister med oversettelser til flere språk

Det finnes også engelske sider med gode forklaringer. Her er noen:
Annies Attic Stitch Guide
My Picot (se under "Tutorials for forklaringer" og under "Stitch Patterns for maskebibliotek med mange mønstre)

Leter du etter oppskrifter, finner du masse her:
Drops design hekling (norsk og flere andre språk)
Crochet Pattern Central (engelsk, med søkemulighet)

Jeg har flere heklelinker i sidemenyen. God hekling :)

Kommentarer

  1. Du burde absolutt gitt ut en liten heklebok! Du har jo så mange flotte oppskrifter og fine bilder. Hadde kjøpt den jeg:-)

    Klem

    SvarSlett
  2. Så bra at du legger ut slike detaljerte beskrivelser om hekling. Gjør det litt lettere å skjønne.

    Har ikke hatt tid til å prøve meg enda desverre, men satser på at det snart blir litt bedre tid her!

    Stor klem fra meg.

    SvarSlett
  3. Takk! Dette var informativt. Skriver jo av og til ned små huskelapper på bloggen min, og leter ofte etter det rette uttrykket eller betegnelsen. ikke så lett alltid!

    SvarSlett
  4. Skal si du legger ned et eventyrlig arbeid med å forklare oppskrifter.

    Det er sikkert mange som har glede av dine oppskrifter.

    Godt jobbet.

    Klem

    SvarSlett
  5. Tak for det. Så kan vi fra Danmark også følge med.

    SvarSlett
  6. Veldig gode forklaringer - ble fristet til å prøve kryss-staver, det har jeg ikke vært borti før. Litt av et arbeid du gjør med oppskriftene dine - det er ikke gjort i en fei.

    SvarSlett
  7. Så kjekt å finne en hekleblogg. Her kommer jeg nok tilbake :)
    Ha en fin dag.
    Trude :)

    SvarSlett
  8. Enig med Barbro i at du burde gi ut heklebok! Det øverste bildet er så fargerikt og fint! Ha en fin dag! :)

    SvarSlett
  9. Så flott! Har lenge tenkt å lære meg litt hekling, så nå er det bare å sette igang! Fin blogg! Hilsen Tove

    SvarSlett
  10. Ja jeg hekler og hekler, men det er veldig enkelt tross alt- det tar bare tid;) Du er jo en skikkelig hekleekspert- er så imponert over at du lager dine egne mønstre! Tusen takk for gode ord fra deg;) ønsker deg en fin kveld!

    SvarSlett
  11. Oj, så spennende! Jeg har heklet i noen år, men det er ofte noe jeg lurer på i oppskriftene like vel. Nå vet jeg hvor jeg skal lete etter forklaringen:o))) Tusen takk for at du deler.
    Ønsker deg en nydelig helg når så langt kommer.
    Klem fra Solveig

    SvarSlett
  12. hei sylke,
    jeg er en dame i bergen som sliter
    med å forstå amerikanske heklemønstre. såg bloggen din for
    første gan idag (kjempefin) og nå
    lurer jeg på om du ken eller kjenner noen som kan hjelpe med å
    oversette.

    blir veldig takknemlig for svar,

    beste hilsen astrid

    SvarSlett
  13. Hei Ala,

    jeg kjenner dessverre ingen som kan oversette dine oppskrifter. Men kanskje du kan spørre på et hobbyforum? F.eks.:
    http://www.hobbyboden.com/
    Der er det flere likesinnede som møtes.

    Lykke til!

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar!
Noen ganger kan det ta litt tid før kommentaren din vises, for kommentarmoderering er aktivert for eldre innlegg.
Jeg gleder meg til å høre fra deg :)

Populære innlegg