Vil du bli med og redde bøkene?

Kan vi tenke oss et samfunn uten bokhandlere? Vil vi forestille oss det? NEI!

Radioprogrammet Kulturnytt forteller at koronakrisen har ført til at folk kjøper færre bøker. Bokhandlere og forleggere vurderer å begrense utvalget, eller å stenge. Selv om avisene skriver om økt nettsalg, stuper det totale boksalget.
Vi trenger flere som kjøper norske bøker. Ikke bare gode gamle klassikere, men nye bøker. Og fortsatt gjerne i papirutgave.

Vil du bli med på en bokdugnad for å redde boken og bokhandlerne? Her er en idé som kan benyttes av flere, og som ble satt i gang av Inger Løken på Notodden, hvor jeg bor. Jeg er en av deltakerne. Fordi jeg liker ideen så godt, bestemte jeg meg for å dele den her på bloggen.

Her er konseptet:
  1. Send epost (eller post på sosiale medier) og samle 29 gode lesere
  2. Hver av deltakerne får tildelt en bokstav.
  3. Hver deltaker går til den bokhandelen de ønsker, og kjøper en bok hvor enten fornavnet eller etternavnet til forfatteren begynner på den bokstaven.
Deltakerne melder fra til den som administrer dette. Når alle 29 navnene er kommet inn, puttes de i èn kurv, bokstavene i en annen, det trekkes, og deretter får hver av deltakerne tilsendt en bokstav.

Hensikten med dugnaden er å øke bokhandlernes omsetning og forfatternes inntekt. (Alle monner drar som kjent) Det at hver av deltakerne må lese en bok de kanskje ellers ikke ville funnet frem til, kan jo være både interessant og utfordrende. Etterhvert som tilværelsen normaliserer seg, kunne det være hyggelig å samles, og kanskje har noen lyst til å fortelle litt om sin bok. 
Teksten er et redigert utdrag av eposten Inger Løken sendte ut i forbindelse med bokdugnaden. Jeg har fått tillatelse til å dele ideen hennes her på bloggen.

Jeg fikk bokstav "Å" og har kjøpt boken "Doris" av Tina Åmodt i min lokale bokhandel. Jeg er veldig spent på lesingen! 


Noen ord om min egen roman:
Som flere av dere vet, venter jeg selv på å utgi debutromanen min "Lundefuglehjerte", men måtte utsette trykkingen på grunn av koronakrisen. Verden har på en måte stoppet opp. Men boken min er ikke avlyst, bare utsatt. Jeg kommer tilbake med nyheter når jeg har ny dato for trykking og lansering. 
 
Her finner du alle innleggene om romanen min.

Ha en god lesehelg!

Kommentarer

  1. Flott idé ... vi trenger bøker. Det er fantastisk å snu sidene selv :-)) Gi meg et hint når boken din er utgitt. Jeg liker å øve på å lese i norske bøker.
    Hilsener til deg.
    God mandag. Viola

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Viola, så hyggelig at du også er glad i å lese! Jeg skal blogge om det når boka er klar for utgivelse. Jeg skal prøve å gi deg et hint også, jeg har jo bloggen din på blogglista mi :)
      Ha en fin kveld! Sylke

      Slett

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar!
Noen ganger kan det ta litt tid før kommentaren din vises, for kommentarmoderering er aktivert for eldre innlegg.
Jeg gleder meg til å høre fra deg :)

Populære innlegg