Lære å hekle? + enkelt strukturmønster



Det er flere som har sagt: om jeg bare kunne hekle... Kanskje du har lyst til å lære deg å hekle? Det finnes flere linker med gode forklaringer på nettet, f.eks. her:

Drops design: Garnstudios hekleskole. De har også laget noen videoklipp der du kan se hvordan maskene hekles (klikk på "hekle videoer", da kommer det opp flere sider).

Happy knitting har også lagt ut videoer med de mest vanlig maskene.


Og jeg har forsøkt å tenke ut et mønster som bare bruker luftmasker og kjedemasker, der du ikke trenger å kunne mer enn å hekle disse to typene masker. Satt ved frokostbordet i dag og prøvde meg fram. Resultatet ser du på bildet øverst.

Til prøven på bildet er det brukt 16 lm + 4 lm som luftmaskeopplegg. Det er dette beskrivelsen min tar utgangspunkt i. Men du kan hekle så smalt eller bredt du vil ved å trekke fra eller legge til masker.

Mønsteret er tykt, samtidig som det er elastisk. Det kan for eksempel brukes til et smalt skjerf, et hårbånd (da hekles det sammen på smalsidene) eller en mobilveske med lokk (lag passe lengde, brett lokket over og sy eller hekle sidene sammen). Eller du kan lage en bredere utgave og hekle et kjeleunderlag eller en gryteklut. Da bruker du helst bomullsgarn. Du kan lage en veske, eller, eller…

Mønsteret mitt kan du laste ned her. Som vanlig er det lagt ut i Google docs, i PDF-format (du trenger Acrobat Reader for å kunne lese det). Det er kun til privat bruk.
© Sylke Feldhusen http://lysstreif.blogspot.com/

Jeg har illustrert beskrivelsen med mange bilder, så den skal være lett å forstå. Kanskje noen av dere kan ha glede av å prøve den ut :)

Kommentarer

  1. Sant det er koselig å hekle :-) Flott at du kjører et lite kurs, tror dette er noe som står i fare for å gå i glemmebokem. da jeg var liten husker jeg at det var både hekle og strikkekurs om kveldene på skolen. Nå er jo håndarbeidsfaget bort fra ungdomsskolen, og dette står i fare for å dø ut :-(. Flott initiativ av deg !

    Ønsker deg en fortsatt fin helg !
    Klem, Nostalgia

    SvarSlett
  2. Hei Sylke.
    Eg likar at du tek deg tid til å hjelpa. No kan eg hekle, men held heklenåla 'feil',så det går litt tregt for meg.
    Mønsteret var skikkeleg fint òg.
    Må nemna at eg tykkjer bloggen din vert finare og finare, og eg set pris på å koma innom.
    Ha ein minnerik sundag!
    Siri :)

    SvarSlett
  3. Heklingen er gøy, så det burde flere prøve:-) Og så er jo du utrolig flink til å hjelpe og inspirere. Kjempebra!

    Ha en fin dag!
    Klem

    SvarSlett
  4. Så flott at du legger ut dette! Jeg er ei av disse som har så lyst, men som tror at jeg ikke klarer hekling og strikking:) Men jeg har innsett at det dreier seg mer om tålmodighet, at det helst skal gå av seg selv med èn gang..hehe. Men hekling har jeg iallefall turt å teste ut litt, og det er jo kjempemorsomt! Skal kikke rolig igjennom alt du har lagt ut her, og prøve igjen:) Ha en strålende søndag, og takk for alle koselige kommentarer!

    SvarSlett
  5. Herlig .. må se om jeg finner heklekrok og noe garn i kjelleren .. hvis ikke eldstedatteren har tatt det med seg til byen - skal det være noe der ..

    Tusen takk Sylke!

    Ha en super søndag - klem!

    SvarSlett
  6. Flott tiltak Sylke!
    Kunnskap beriker!
    Ønsker deg en strålende uke ❥
    Varm klem Lokki

    SvarSlett
  7. Flott tiltak. Skal kjøpe heklenål i morgen og prøve litt...

    Håper du har mindre vondt i dag og at du har hatt det fint på jobben!

    Ha det bra,
    klem,I

    SvarSlett
  8. Lite sen kanske, men hoppas att du också haft en bra helg!

    SvarSlett
  9. Hei igjen :)
    Ja, eg held heklenåla som ein kniv. For meg er det heilt rett, men eg får stadig høyra; åh, held du heklenåla feil når du heklar?
    Eg har òg merka meg at det no er ein heilt legal måte å halda nåla på, men eg ser sjølv at det går litt seinare å hekla på den måten. :) Det er godt å vite at eg ikkje er åleine om dette ;)
    Siri

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar!
Noen ganger kan det ta litt tid før kommentaren din vises, for kommentarmoderering er aktivert for eldre innlegg.
Jeg gleder meg til å høre fra deg :)

Populære innlegg