Blomsterenger og vennskap

Blomsterengene i området der jeg bor, gir meg mye glede. Her er noen av bildene jeg har tatt i løpet av våren og sommeren, kombinert med tanker om vennskap.


Mennesker er som blomster: de har forskjellige farger og fasonger. Noen liker sol, andre igjen vokser best i skyggen. Noen holder seg for seg selv, mens andre trenger selskap. Ikke alle trives på samme sted.


Noen mennesker er du på bølgelengde med. Du kjenner inni deg at det er godt og riktig, og dersom følelsen er gjensidig, kan den utvikle seg til et vennskap med sterke bånd.


Så har du alle de hyggelige menneskene du møter i forskjellige sammenhenger. Mange av dem har du gode samtaler med, om vær og vind eller dypere sannheter. Kanskje kaller du dem venner eller bekjente, kollegaer eller naboer - relasjoner lar seg ikke alltid klassifisere, og det finnes mange flytende overganger. Det viktigste er at begge parter trives sammen.


Noen kan du imidlertid ikke tenke deg å omgås privat. Det er greit å slå av en prat når du tilfeldigvis treffer dem, men der stopper det. Kanskje dere oppfatter hverandre som ulike, har lite eller ingenting å snakke om. Og er begge av samme oppfatning, er det enkelt. Men av og til opplever vi hverandre forskjellig. Den ene ønsker nærhet, mens den andre vil ha avstand. Da hender det at vi må bli tydelige for å unngå falske forventninger. Jeg tror det er bedre å være ærlig (selvfølgelig innenfor visse rammer) enn å leve på en løgn, selv om en avvisning kan være vanskelig å takle. Det er viktig å respektere hverandres grenser og gi hverandre rom.


Hvordan pleier vi våre vennskap? Det er vel ofte slik at hverdagen sluker oss og vi får lite tid til vennene våre, kanskje har vi ikke overskudd pga helsemessige årsaker. Da må vi prioritere. Men kanskje vi kan ta en telefon, sende en melding, ta et spontant besøk.


Noen av mine venner og bekjente møter jeg sjeldnere enn andre. Noen bor langt unna. Men likevel, når vi så snakker med hverandre, er det som en ubrutt linje, som om vi aldri har vært fra hverandre. Tid og rom betyr lite når bølgelengden stemmer.


Det er viktig å ha et nettverk. Noen å snakke med, å lytte til, å oppleve ting sammen med. I det siste har jeg fått mange interessante samtaler med mennesker jeg ikke har snakket så mye med før. Noen har jeg blitt kjent med via bloggen. Det er berikende.

Når relasjonene våre er basert på gjensidighet og vi støtter og løfter hverandre, blir vi del av en fargerik blomstereng med gode vekstvilkår.



Ha en blomstrende sommer med bra vekst – da blir også innhøstingen god!

Kommentarer

  1. Som alltid kloke tanker og fine illustrasjoner fra deg. Ja, det er viktig med gode nettverk. Selv er jeg heldig og har mange jeg kan prate fortrolig med. Det betyr mye. Vennskap er gull verdt, og jeg syns det blir viktigere etter hvert som jeg blir eldre. Og det ble svært viktig da jeg ble syk og måtte slutte i jobben. Her om dagen traff jeg to av mine eldste venninner, de er mer enn ti år eldre enn meg, men tonen mellom oss bærer ikke preg av noen aldersforskjell. Det er dette som er så fint - at man finner noen som snakker "samme språk".

    SvarSlett
  2. Fine ord om vennskap, Sylke, og vakre bilder. Ønsker deg en god søndag!

    SvarSlett
  3. Intressanta tankar om vänskap. Jag sitter nu och funderar på vad jag är för blomma... en förgätmigej kanske. De är inte så stora och vackra, men fina ändå :-)
    Jag ser dig som en ståtlig och vacker Lilja.

    Klem
    Susanne

    SvarSlett
  4. Du er så flink til å sette ord på ting, Sylke! Nydelig skrevet og vakre bilder!

    Ha en fin dag!

    Klem

    SvarSlett
  5. Dejlige tanker om, hvor forskellige vi er. Og skønne billeder til illustration. Så må jeg jo tænke på, hvilken blomst, jeg mon er...

    SvarSlett
  6. Nydelig skrevet om vennskap og nydelige bilder.
    Ønsker deg en fin søndag, kos deg og nyt den.
    Klem fra Mio

    SvarSlett
  7. Alltid en glede å lese dine kloke tanker. Det er godt at vi mennesker er ulike, ellers hadde det blitt kjedelig her i verden. Ha en riktig fin søndag!

    SvarSlett
  8. Veldig sanne og gode ord om vennskap..
    Ynskjer deg ein vakker søndag!

    SvarSlett
  9. Så fine ord om vennskap og hvordan vi forholder oss til andre mennesker! Vakre bilder som alltid.

    SvarSlett
  10. Ja du er en herlig venn du Sylke! For et bilde du skisserer - sammenlikningen er vidunderlig og jeg får gåsehud!! Jeg er så enig med deg - dynamikken i menneskelige forhold går fra å være på nikk til å ha linjen åpen og nær.
    Livet har mye å by på - du er en av gledene livet har gitt meg.
    Ønsker deg alt godt!!
    Varm klem fra Lokki.

    SvarSlett
  11. Fine og viktige ord om vennskap!
    Etter hvert som jeg har blitt eldre har jeg blitt meg mer bevisst hvilke vennskapsbånd jeg ønsker meg! Hva som er verdt å pleie og hva som ikke er det!
    Nettverk er alfa og omega for livskvaliteten... Om det er stort eller lite er ikke så viktig så lenge det er ekte!

    Som alltid er illusjonene til tekstene dine av ypperste klasse!

    Klem,I

    SvarSlett
  12. Nydelig, Sylke.

    Vennskap er så viktig at det må pleies omhyggelig. Selv om det ikke alltid passer å være sammen eller snakke på telefonen, så tåler et godt vennskap at vi setter grenser. Ingen har bare gode dager, og det er viktig å kunne gi uttrykk for det.

    Klem fra Astrid

    SvarSlett
  13. Kloke ord og fantastisk vakre bilde :)


    ~ Det kjem til eit mystisk møte i livet då nokon godkjenner kven me er og kva me kan bli, og tenner gnisten til det største potensialet vårt~ Rusty Berkus


    Ein sjeldan gong møter me menneske som rører ved strenger i oss på ein slik måte at det er som om me har kjent dei i heile vårt liv og dei blir nære venner for livet. Også om dei bur langt borte, noko som gjer at me sjeldan treffest. Likevel er det knytt eit band som gjer at me tenker på den andre med varme og gode tankar :)

    Ha ei fin veke :)

    SvarSlett
  14. Gode tanker :)
    Og vidunderlige bilder fra sommerenga, det er en stund siden jeg har ligget i en slik, dette brakte meg tilbake og varmet :)

    SvarSlett
  15. Your nature photos are amazing, I love all of them!
    As far, as I understood the post about friendship (I had to use the browser's translation feature) I absolutely agree to your thoughts.

    x
    Jo

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar!
Noen ganger kan det ta litt tid før kommentaren din vises, for kommentarmoderering er aktivert for eldre innlegg.
Jeg gleder meg til å høre fra deg :)

Populære innlegg