Hekletips: flerfarget luftmaskekjede


Fordi jeg trengte et flerfarget bånd, prøvde jeg meg fram med luftmasker i to farger. Det gir en stripeeffekt.

Framsiden blir slik...


... og baksiden slik:


Teknikken er ikke vanskelig, se her:
Hold garnet over to forskjellige fingre for å skille fargene fra hverandre.


Bytt på å hekle en luftmaske først i den ene, så i den andre fargen.


Og med tre farger ser det slik ut - jeg måtte jo selvfølgelig prøve dette også :)


Baksiden blir slik:


Ved hekling med tre farger trenger du bare en ekstra finger i forhold til hekling med to farger. Prinsippet er det samme. Det viktigste er å holde spenningen, så ikke luftmaskekjedet blir for løst.


Morsomt!!!

Og flere muligheter får du når du bruker det trefargede luftmaskekjedet som opplegg for et heklearbeid. Her et eksempel med fastemasker:


Etter at luftmaskeopplegget er ferdig, snur du med 1 luftmaske. Så hekler du 1 fastemaske i begge maskeledd i den følgende hvite luftmasken, 1 luftmaske, 1 fastmaske i den neste hvite luftmasken, 1 luftmaske osv. (Det blir ikke heklet i de andre fargene.)
I neste rad hekler du fastmasker i alle masker (både i fastmaskene og luftmaskene fra forrige rad). Så hekler du helt vanlig videre. Dette gir en elastisk kant som ikke strammer.

Dette passer sikkert fint som nedre kant på pulsvarmere!


NB: Legg merke til at du i praksis hopper over hver 3. luftmaske i opplegget.
Antall luftmasker i opplegget bestemmer du ved hjelp av en enkel utregning:

Hekle en prøvelapp med fastmasker og finn ut hvor mange masker du trenger. Del antall masker med 2 og legg resultatet til.

Eksempel: Du trenger 20 fastmasker. 20 delt med 2 = 10. Du legger 10 til de 20 fastmaskene du skal ha, = 30 luftmasker i opplegget.

Et lite tips til slutt: Begynn med fargen du senere skal fortsette med, her ble det hvitt.

Kommentarer

sigrid sa…
Stilig!
Kjekt med nye idear :-)
Men oj vad smart! Det blir ju som en sån där slutkant man brukar virka på filtar, men denna kommer i början istället. Det där går säkert att utveckla ännu mer.
Bra att du påpekar att man måste hålla trådarna spända, det blir mycket finare, men tyvärr är det många som virkar alldeles för löst, och det blir inte alls lika bra.
Tack för tipset!
Klem

Susanne
Marie sa…
Så flott det blei!
Eg er ikkje flink med heklenåla, men dette ser veldig lett/greitt ut :)
Du er bare god du!!
Råflott og så fantastisk bra du beskriver og tar foto!!
Du slutter aldri å imponere!!
Et utrolig inspirerende innlegg Sylkle!
Måtte uken bli fin med mye god hvile - og de varmeste klemmer kommer i retning deg :))
- fra Lokki
Bente sa…
Så stilig, det må prøves ut!
Ha ei god helg !
Så utrolig stilig! Har ikke tenkt på at det går an. Takk for tipset!
Hanne sa…
Tousen takk for tips, og grundig forklaring. Ble skikkelig stilig.
Det var bra förklarat. Nu slipper vi andra sitta och försöka räkna ut hur många maskor vi behöver :-)
Jag känner att jag ofta är så slarvig med att skriva ner sådana små saker, men som är sååå bra att ha till hands när man startar upp något nytt.
Tack igen, detta ska jag spara.
Klem
Susanne
Solveig sa…
Så stilig! Skjønner ikke hvor du henter alle de gode ideene fra. God helg til deg!
mimmi-leone sa…
Takk for tips, alltid glad for nye ideer.

Og tusen takk for koselige ord på bloggen min, blir så glad for det!


Ønsker deg en nydelig dag!

Klem fra Mimmi-Leone
Mmatilda sa…
Ja det var verkligen mycket snyggt, måste provas!
Smykkas sa…
Det ble kjempestilig, og du er så flink til å dele oppskrifter med oss andre. Stor takk til deg.

Sendte deg mail i går, men jeg vet jo ikke om du er inne og sjekker hver dag.

Klem fra Astrid
Nostalgia sa…
Åh så fint det ble ! Sitter og hekler på mitt teppe med bestemorstepper og tenker at en slik kant i teppets farver ville bli flott som en kant/avslutning :-)

Ønsker deg fine dager kjære du :-)

Klemmer, Nostalgia
Perfekt Sylke!
Helt perfekt!!
Mått helgen bli vidunderlig min venn!
Varme klemmer fra Lokki
Turid sa…
Takk for denne flotte beskrivelsen av noe jeg ikke har sett før. Skal prøve en dag.
Farmors sa…
Du er jo rene oppfinneren! Rart ingen har tenkt på det før, men det har de kanskje. Fint ble det i alle fall!
Så flott dette ble, Sylke, og takk for at du viser frem teknikken! Ja, dette kan jo brukes til mangt og meget, og virkelig sette farge på ethvert hekle-produkt! Du er så kreativ og flink!!!

Klem Cathrine :-)

Populære innlegg