Mønster til heklede juletrekuler


Det er godt med noen små og enkle prosjekt når energien ikke er på topp. Da kan man være kreativ litt innimellom, uten at det tar for mye krefter... Og det passer meg bra for tiden.

Jeg har heklet noen juletrekuler etter eget design, inspirert av de strikkede som nå dukker opp på diverse blogger. Det er fort gjort å hekle en slik kule, jeg bruker ullgarn og heklenål 3,5. Mine juletrekuler er fastere enn de strikkede jeg har sett, og holder fasongen ekstra godt. Mønstrene er enkle og består bare av noen få masker for hvert motiv.


Husk at mønsteret er laget av meg, og at det er til privat bruk. Du må gjerne bruke mønsteret, men ikke selge det. Dersom du legger ut bilder av ditt ferdige arbeid på internett, ber jeg deg om å linke til bloggen min, og oppgi at jeg har laget mønsteret. Det er flott om du kommer tilbake hit for å skryte av dine ferdige juletrekuler – jeg titter gjerne innom bloggen din :)
Og en ting til: Du må gjerne selge de heklede juletrekulene på en julemesse (men altså ikke mønsteret mitt)!
Mønsteret finner du her. Det er i PDF-format, og du trenger Acrobat reader for å kunne lese det.
Kulene er heklet i spiral. Dvs at omgangene går over i hverandre uten bruk av kjedemaske ved slutten av omgangen. Når en omgang er ferdig, hekler du bare videre i neste maske.



Her er noen heklesider på nettet (forklaringer med bilder pluss noen videoer) som kan hjelpe deg videre dersom du har flere spørsmål om hekling med flere farger, eller vil lære hvordan man lager en magisk ring. Forklaringene er på engelsk.

 
Hekling med flere farger – fargeskifte (forklaring):
Hos Crochet.about
Hos Maggies crochet

Hekling med flere farger – fargeskifte (Video):
Video hvordan du skifter farge
Video fra Garnstudio  (uten ord)
Magisk ring (forklaring):
Hos Planet June
Hos Crochet Me
Magisk ring (video):
Teresa viser hvordan du lager en magisk ring
Video fra Garnstudio (uten ord)

Kommentarer

  1. Takk,takk :-)
    Klem Igi

    SvarSlett
  2. Så nydelege julekulene dine var :) Smart å hekla i spiral, og så fint mønster på dei. Ynskjer deg ei god veke :) Klem

    SvarSlett
  3. Så vackra de var och så annorlunda än de som glittrar och glimmar till jul!
    Ha en fin dag!

    SvarSlett
  4. Så flotte julejuler du lager! Du er en reser på nye ting og tryller frem den ene skatten etter den andre fra hendene dine:o)
    Ønsker deg og flott helg! Takk for inspirasjonen.
    Klem fra Solveig

    SvarSlett
  5. Nydelig. Utrolig hvor flink du er med garn.

    Det er spennende med hjemmelaget julepynt.

    Klem

    SvarSlett
  6. Så utrolig stilig da. Kor flink du er. Hyggelig at du var innom min blogg.Ønsker deg en superfin helg.
    Klem

    SvarSlett
  7. Den er jo litt morsom den nye trenden med strikkede og heklede juletrekuler syns jeg :) Og dine ble veldig fine! Det er i alle fall ekstra hyggelig å henge opp noe som man har laget selv :)

    SvarSlett
  8. SÅ lekre - jeg er så glad i slik pynt som er litt grov og rustikk - også så fine farger, er nå litt svak for de kombinasjonene du har funnet frem til her!!
    Takk for inspirasjonen og finfin oppskrift - legges i inspirerende-ting-å-lage-skuffen!! :)) Du er knakende dyktig altså!!
    Stooooor klem fra Lokki

    SvarSlett
  9. Jättefina julgranskulor! Kul idé och fina mönster! Jag har virkat ett par, men kan inte visa dem ännu eftersom det är en present...

    SvarSlett
  10. Takk for mønster, nydelige julekuler

    SvarSlett
  11. Hei! Jeg har en julekalender gående på min blogg, og jeg har lånt ideen din og linket til deg i dagens luke :) Du vil finne den her http://janes.blogg.no/1354736302_julekalender_luke_6.html

    Hilsen Jane

    SvarSlett
  12. Så fine julekuler! :) Jeg skulle gjerne prøvd å hekle disse, men linken til mønsteret virker ikke. Er det mulig å få tilsendt mønsteret på mail? På forhånd tusen takk! Hilsen Ann Merete (ann_mereteg@hotmail.com)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ann Merete, hyggelig at du liker de heklede julekulene mine! Jeg har prøvd linken, og den virker hos meg. Jeg har også sjekket om den er delt, og det er den. Dermed skulle egentlig alt virke. Sender deg for sikkerhets skyld en e-post med linken til mønsteret - så får du prøve en gang til :)

      Slett
  13. For noen flotte julekuler og tusen takk for at du deler oppskriften:-)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar!
Noen ganger kan det ta litt tid før kommentaren din vises, for kommentarmoderering er aktivert for eldre innlegg.
Jeg gleder meg til å høre fra deg :)

Populære innlegg