Flere mysterier


Rowan-mysteriet uke 7: øverst ser du rutene mine for denne uken. De to første er blokket, den siste har ikke kommet så langt. Jeg strikket flettemønsteret med bare 9 vridninger, ikke 10 som diagrammet viser (dvs jeg tok bort 6 omganger i fletten). Så la jeg til 2 ekstra omganger rillestrikk ved nedre kant. Ved første forsøk (øverst til venstre) var jeg allerede i gang og la til de to ekstra omgangene ved øvre kant, men da blir fletten ikke så godt midtstilt. Uke 2 og 3 derimot har fått en mer sentrert flette. Jeg strikket altså 2 ekstra omganger rillestrikk nederst, og vanlig øverst. Å strikke ruten med kun 9 fletter betyr også at det er nok garn i forhold til det som er angitt i oppskriften. Det er det ikke med 10 vridninger...

Og her er flere av mine "bonusruter" i hullstrikk etter et diagram i boken "Alt om strikking" av Hanna Jaacks, s.200. Jeg har tilpasset mønsteret slik at det passer inn i en rute, i tre versjoner:
1. som originalen + kant
2. som originalen + kant, men hullene øverst er fjernet
3. som 2., men også hullene på siden er fjernet.



Det er interessant å se hvordan små forskjeller påvirker helhetsinntrykket!


Rowan-Mysterium Woche 7: Die ersten zwei Quadrate sind geblockt, das letzte noch nicht. Ich habe nur 9 Verkreuzungen im Zopf gearbeitet (statt 10 wie im Diagramm angegeben). Die deutsche Beschreibung hat übrigens auch nur 9... Falls sie nicht inzwischen geändert worden ist. Dazu habe ich noch unten 2 extra Reihen kraus gestrickt. Beim ersten Versuch (oben links) habe ich die 2 Reihen oben angestrickt, dort kommt der Zopf allerdings nicht ganz in die Mitte, daher habe ich mich für die unteren Reihen entschieden. Bei 9 Verkreuzungen reicht das Garn auch, bei 10 wird es knapp...

Und unten meine "Bonusquadrate", nach einem Muster aus dem Buch "Alt om strikking" av Hanna Jaacks, Seite 200. Die deutsche Ausgabe heisst "Perfekt stricken". Ich habe das Muster angepasst, so dass es sich für ein Quadrat eignet, und 3 Versionen gestrickt:

1. wie das Original + Kante
2. wie das Original + Kante, aber die Löcher oben entfernt.
3. wie 2., aber auch die seitlichen Löcher entfernt.

Interessant, wie der Eindruck sich schon bei kleinen Abweichungen verändert!

Kommentarer

  1. Liker blokkene dine svært godt. Du er flink med strikkepinnene!

    SvarSlett
  2. Nydelege ruter du lagar, i mange flott mønster. Ynskjer deg god pinse.

    SvarSlett
  3. Ich bin gespannt auf das Ergebnis, Was bist du fleißig!
    Viele Grüße, Karin

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar!
Noen ganger kan det ta litt tid før kommentaren din vises, for kommentarmoderering er aktivert for eldre innlegg.
Jeg gleder meg til å høre fra deg :)

Populære innlegg