Hæla i taket - sokker strikket fra hælen

 "Appelsin"



Liker du å strikke hæl? Nei? Ikke jeg heller. Derfor har jeg funnet på en type sokker, der man begynner med å strikke hælen først. Du blir fort ferdig med problemet, og trenger heller ikke å strikke forkortede rader. Jeg har laget to litt forskjellige hæler. Den første er avrundet (brukt på «Appelsin» og «Eple») og den andre rett og litt smalere («Melon»).

Hælen begynner som en tå-opp-sokk. Så strikkes det framover (fot og tåfelling), og til slutt oppover (skaft og øvre kant). Tykt sokkegarn på foten gir faste og varme tøfler (8-trådet sokkegarn), sammen med et middels tykt sokkegarn til hæl, tær og skaft (Sterk). Skaftet til «Appelsin» pyntes med en heklekant, men tøflene fungerer også fint uten hvis du vil sløyfe heklingen. Det ser du på «Eple». «Melon» har en tredje variant med rullekant.

Jeg holder på å jobbe med mønsteret. Hvis du er interessert i å teststrikke sokkene, gi meg et hint ;) 

 "Eple"

"Melon" 

"Appelsin" og "Eple" ligger til tørk - med hæla i taket... :)

Fortsatt god pinse og en fin 17.mai!

Deutsch: Ein neues Sockenmuster von mir ist unter Ausarbeitung (norwegisch). Socken von der Ferse gestrickt. Hier seht ihr meine ersten 3 Varianten.

Noch weiterhin frohe Pfingsten wünsche ich euch!

Kommentarer

hei hei kjære Sylke! Sokkene ser veldig fine ut! Jeg håper, du har det bra og jeg gratuleer med dagen i morgen! Happy 17.mai!
Stor klem
Marina
Så flott då! Alltid kjekt med nye måtar å gjere ting på :-)

Fortsatt god Pinse og flott 17.mai!
Altså SÅ fine og JA!, jeg kunne godt tenke meg å strikke hel på denne måten! Den "appelsin" varianten med den heklede kanten var nå himla nydelig, og det aner meg at det kan bli flere sokker strikket av meg om helen kan strikkes litt annerledes. Nydelig arbeider som alltid, utrolig inspirerende! Takk for alt du deler, Sylke!
Ønsker deg en fin nasjonaldag - varm klem fra meg
Tusen takk, Marina! Sender en klem tilbake ;)
Takk skal du ha, Sigrid!
Takk, min venn, og så hyggelig at du kan tenke deg å prøve!
Stor klem fra meg ;)
mimouna sa…
Fine sokker! Og nye hæl-løsninger er kjekt å lære. Strikker gjerne et par hvis du fortsatt trenger testere. :)

Populære innlegg