Vil du sitte med meg på orgelkrakken?




Nå er gudstjenestene avlyst for en stund, på grunn av korona-viruset. Men om du vil, kan du lytte til et musikkstykke jeg tatt opp med mobilen. Det blir nesten som om du sitter ved siden av meg på orgelkrakken ved det digitale orgelet. Sammen med musikken høres også spillelydene, som klaprelyder fra pedalene eller tangentene, og når jeg flytter meg på benken. Sånn er det. Enkelt og usminket.

Jeg legger det ut her fordi jeg ikke kan spille for dere som har tenkt å komme til gudstjenesten på søndag, og vil på denne måten la dere ta del i et musikkstykke som jeg selv setter stor pris på, og som passer i fastetiden.
Det er en koralbearbeidelse av Johann Ludwig Krebs, (1713-1780) Krebs-WV 514, med tittelen "Ach Herr, mich armen Sünder". Den bruker samme melodi som den norske salmen "Velt alle dine veier" (nummer 464 i norsk salmebok N13).

Du kan lytte til stykket HER.


Ha en god helg.

Hilsen fra Sylke


Bildet viser det gamle spillebordet til orgelet i Notodden kirke før restaureringen. Det er et Walcker-orgel fra 1937/38. Opptaket er tatt ved et annet orgel, et digitalt Johannus-orgel.

Kommentarer

  1. Tusen takk Sylke... hilsener til deg.
    Viola

    SvarSlett
    Svar
    1. Hyggelig å høre fra deg, Viola. Alt godt til deg!
      Sylke

      Slett
  2. Dette var vakkert, Sylke! Så autentisk med tilleggslydene, jeg likte det – akkurat som du skriver, som å sitte ved siden av deg på orgelkrakken. Alt godt din vei, min venn, varme klemmer fra Charlotte.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for hyggelig hilsen, kjære Charlotte! Synes jeg så deg sitte der :) Stor klem tilbake din vei!

      Slett
  3. Veldig fint å høre på :)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar!
Noen ganger kan det ta litt tid før kommentaren din vises, for kommentarmoderering er aktivert for eldre innlegg.
Jeg gleder meg til å høre fra deg :)

Populære innlegg