Heklede sokker av tynnere sokkegarn - mønster



Her kommer et nytt sokkemønster designet av meg. Denne gangen har jeg heklet med tynnere sokkegarn, på bildene ser du to utgaver heklet av Fabel fra Drops Design (Garnstudio). Mønsteret passer også til andre typer sokkegarn med løpelengde 50m/205-210 m, som for eksempel Regia sokkegarn.

Jeg har illustrert beskrivelsen med mange bilder og en del hekletips, slik at det skal være lettere å forstå hvordan du går fram når du hekler etter mønsteret.


Mønsteret er til privat bruk. Du må gjerne bruke det, men ikke selge det. Dersom du legger ut bilder av dine ferdige sokker på internett, ber jeg deg om å linke til bloggen min, og oppgi at jeg har laget mønsteret.


Jeg blir glad hvis du legger igjen en kommentar dersom du laster ned mønsteret.

Mønsteret er lagt ut som PDF-fil på Google docs. Der kan du både se, laste ned og skrive ut dokumentet. Du må ha Acrobat Reader for å kunne lese filen.

Mønsteret finner du her.

Litt om tilpasning av sokkene finner du i innlegget her.

Her har jeg forklart hvordan du hekler i runder. Beskrivelsen er for hekling med staver, men det meste kan overføres til hekling med fastmasker (som f.eks. på tåfellingen og hælen).

NB: Det er egentlig nokså opplagt, men for den som likevel måtte lure: tåfellingen hekles på den smale siden av foten, og hælen på den bredere der kilen er...

Lykke til!
© Sylke Feldhusen. Min blogg: http://lysstreif.blogspot.com/


Kommentarer

Marita sa…
De er så fine. Jeg har tatt ut mønster tidligere, men ikke fått startet ennå. Ser for meg at det er lett å bruke restegarn på heklesokker.
God helg!
reSIRIkulert sa…
Så festlege sokkar! Eg skulle gjerne vore eigar av både eit og to par slike sjølv ;) Du er utruleg kreativ.
Ynskjer deg ei fin helg!
Siri
Bodil sa…
Lekre sokkar! Så flink du er. God helg til deg :)
Knallfine sokker i flotte farger!

Ha en super helg.
(Her skal det jobbes hele helgen, men det går nå det også!)

Ha en fin kveld,
klem,I
bentesin sa…
så flotte mønstre du lager :)
laster de ned og linker i vei etterhvert som jeg viser de frem :)
så flink som du er burde du nok tenke på og lage en bok ;)God helg fra bentesin ;)
Knallfine de sokkene du hekler! Og så var garnet så utrolig stilig!

Ønsker deg en riktig god helg!

Klem
igi sa…
Kjempe fine! Det må prøves ut.

Kos deg i kveld.
Klem Igi
Hei!Så effektiv og flink du er! Imponert, jeg. Har lastet ned mønsteret på de sokkene du har lagt ut tidligere, og har tenkt å prøve meg på dem først.
Ha en flott helg!
Nostalgia sa…
De var lekre Sylke ! Så kjekt at du deler oppskriften. Så mye jeg har lyst til å lage :-)

Ønsker deg en fin helg !
Klem, Nostalgia
Lokki sa…
Nydelige sokker Sylke!
Og så heklet, det var stilig!
Garnet er fargerikt og SÅ koselig!
Og selve designet er jeg imponert over, en ting er å hekle en sokk, en annen er å lage mønsteret...
Dyktig, så dykyig!
Jeg laster ned oppskriften, og refererer selvsagt til deg om jeg blogger om det!
Fantastisk ❧
Fortsatt god helg og takk for supert tips på MEstringsbloggen!!
Klem Lokki
¨Hei!
Så utrolig flotte, kreative og smarte sokker... :O)
Nå har jeg lagret dem under favoritter, disse SKAL jeg lage en eller annen gang... :O)

Ønsker deg en god helg!
Lobben sa…
Hej. Vilka fina sockar.
Jag lägger till dig i min blogglista
EngLeMor sa…
Så flotte sokker - gjett om kvelden i dag vil gå til heklig av dine nydelige sokker!!!!! Legger deg til min bloggliste jeg!!

Klem fra Hilde
Smykkas sa…
De var ubeskrivelig fine. Du er jammen kreativ.

Kom i skikkelig vårstemning av det øverste bildet.

Fortsatt god helg.
Solveig sa…
Så festlige farger du har brukt. Man må jo nesten bli glad av å ha noe slikt på beina. Tenkte jeg skulle prøve meg på en egen variant av heklesokker - har en ide som jeg skal prøve ut. Men det er ikke umulig at jeg prøver flere av dine heller. Ha en flott uke!
Så fine sokker!
Havnet på bloggen din ved en tilfedighet jeg...
Flott blogg du har!
Monai sa…
Så fine sokker du har laget mønster på og tusen takk for at du deler.
Hei! Du har mye fint på bloggen din. Toppers at du legger ut oppskrifter.Legger meg til som følger hos deg:)

Populære innlegg